Markkinointi
Tällä sivulla keskitytään tarkastelemaan sosiaalisen median kilpailija-analyysiä.

Miksi kilpailija-analyysia tehdään?
Koska kilpailevat yritykset tavoittelet samoja asiakasryhmiä, on liiketoiminnan kannalta välttämätöntä tietää myös kilpailijan tuotteista ja markkinoinnista. Tarkoitus ei ole matkia kilpailijaa kuitenkaan. Kilpailija-analyysillä voidaan tehostaa omaa markkinointia ja mahdollisesti löytää se markkinarako, jolla erotutaan joukosta.
Kilpailija-analyysissä voidaan käyttää apuna esimerkiksi SWOT-mallia tai kyselyitä. On myös hyvä huomioida sosiaalisen median asiakaspalvelua. Julkaisujen lisäksi myös kommentoinnin täytyy olla aktiivista.
Kohdeyrityksenämme on Fazer. Sosiaalisen median kilpailija-analyysiin on valittu yrityksiä, joilla on tuotevalikoimassaan myös, tai pelkästään kasvipohjaisia elintarvikkeita.
FAZER
Fazerin voit löytää Facebookista, Instagramista, Youtubesta, Pinsterestistä, Twitteristä sekä LinkedInistä. Tämän lisäksi Fazerilla on kattavat nettisivut myös. Seuraajia Fazer on kerännyt esimerkiksi Facebookissa yli 330 tuhatta ja Instagramissa 107 tuhatta. Sosiaalisessa mediassa Fazer julkaisee noin 1-3 julkaisua päivässä. Julkaisuissa Fazerilla on paljon tuotekuvia, uutuuksia, tarjoiluehdotuksia sekä arvontoja/kyselyitä.
ALPRO
Alpro on belgialainen yritys, joka on erikoistunut valmistamaan soijasta elintarvikkeita. Alproa voi seurata sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Instagramissa, Youtubessa, Pinterestissä sekä Twitterissä. Myös englanninkieliset nettisivut löytyvät. Seuraajia yrityksellä on esimerkiksi Instagramissa 273 tuhatta. Alpro on suht aktiivinen sosiaalisessa mediassa, yritys julkaisee noin 1-3 julkaisua päivässä. Julkaisuskaala on Alprolla laaja, se julkaisee paljon videoita, kuvia ja tuote-ehdotuksia. Lisäksi se on visuaalisesti yhtenevä. Alpron sosiaalinen media on englannin kielinen.
PIRKKA
Pirkka on kotimainen, Keskon omistama tuotemerkki. Pirkan tuotteista noin 80% on elintarvikkeita. Kasviperäisiä tuotteita Pirkalla on lähes 150 kappaletta. K-ryhmän/ Pirkan löytää sosiaalisen median kanavista Facebookista, Youtubesta, Twitteristä ja LinkedInistä. Pirkka on kerännyt sosiaalisessa mediassa seuraajia esimerkiksi Facebookissa melkein 78 tuhatta. Julkaisutahti ei ole Facebookissa yhtä aktiivinen kuin edellä mainittuilla yrityksillä, Pirkka julkaisee noin 1-4 julkaisua kuukaudessa. Julkaisut käsittelevät niin reseptejä, tuote-esittelyjä sekä arvontoja.
VALIO
Valio on suomalainen elintarvikeyritys, jolla on kasviperäisten tuotteiden Oddlygood-sarja. Tuoteperheen tuotteet ovat 100% kasviperäisiä. Sosiaalisessa mediassa Valiota voi seurata Facebookissa, Instagramissa, Pinterestissä, LinkedInissä, Twitterissä sekä Youtubessa. Myös omat verkkosivut löytyvät. Instagramissa Valiolla on seuraajia yli 66 tuhatta ja Facebookissa yli 558 tuhatta. Facebookissa Valio julkaisee noin kerran päivässä. Julkaisut sisältävät paljon tuotekuvia, reseptejä, tarjoiluehdotuksia sekä tietoiskuja.
Lopuksi yhteenvetona voisi todeta markkinoinnin olevan hyvin samankaltaista tämän alan yrityksillä. Alpro erottuu olemalla näistä ainut yritys joka ei ole kotimainen, ja kansainvälisyys näkyy yrityksen markkinoinnissa myös. Valio kilpailee hyvin samalla viivalla Fazerin kanssa. Kumpikin yritys tarjoaa muitakin tuotteita ja ovat sosiaalisessa mediassa hyvin samankaltaisia monessakin asiassa.
Northern Magic. Made Real.