Visuaalisuus
Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Aivomme ottavat vastaan paremmin visuaalista sisältöä kuin tekstiä. Aivot rekisteröivät kuvia 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Esimerkiksi tutkimusten mukaan internetsivuilla asiakas silmäilee kaikki kuvat, mutta lukee vain 20% tekstistä. Visuaalisuus on kasvava viestinnän väline. Esimerkiksi visuaalisuuteen pohjautuvat sosiaalisen median kanavat kasvavat sekä internetin kuvahaut ovat yleistyneet. Samaan aikaan käytetään pienempiä mobiililaitteita, jotka tekevät tekstin lukemisesta vaikeampaa.
Visuaalisesti voidaan viestiä muodoilla, väreillä, typografialla, tunnuksilla, kuva-aiheilla ja kuvituksella. Ne ovat havainnoinnin näkökulmasta erilaisia merkkejä, jotka vaikuttavat toistensa tulkintaan ja kokonaiskuvan syntymiseen. Kuvan tehtävä on täydentää sanallisen viestinnän informaatiota ja mielikuvaa. Kuva on usein ensimmäinen viestistä tulkittava elementti, tekstin tehtävä on täydentää ja liittää kuvan oikeaan kontekstiinsa.
Väreillä luodaan tunnelmaa ja herätetään tunteita. Värit ovatkin hyvin vahva visuaalisen viestinnän elementti. Värit yksistään voivat vaikuttaa suuresti tuotteen ostopäätöksiimme. Erilaiset interaktiiviset sovellukset esimerkiksi auton värin valitsemisen avuksi ovat hyvin suosittuja.
Fazerin mainonnan visuaalisuus
Fazer Lifestyle Foods brändillä on useita tyylikkäitä mainoksia, mutta ylläoleva kuva miellytti omaa silmää eniten. Fazerin mainoskuvat liittyvät usein suomalaiseen luontoon kuvastaen yrityksen arvoja Northern Magic. Made real. Kuva herättää kiinnostuksen sekä kaipauksen kauniista kesäpäivästä ja piknikistä. Tämä kuva kuvastaa hyvin suomalaisuutta, luontoa ja puhtautta, joita nämä tuotesarjankin tuotteet hyvin edustavatkin.
Fazer Life Style Foods- tuotesarjan tavoitteena olla johtava kasvispohjaisten tuotesarjojen valmistaja Pohjois-Euroopassa. Arvoiksi mainitaan luovuus, ylellisyys ja korkea laatu. Mielestäni tämä kuvastaa hyvin näitä arvoja ja vetoaa varmasti ihmisiin, joita kiinnostaa vihreät arvot ja laatu. Kuva herättää ajatuksen piknikistä ja herkullista eväistä, joita tuotesarja tarjoaakin. Kuva siis kertoo siitä mistä mainostetaankin. Naisen päällä on olevat vaatteet ovat hyvin luonnonläheisen ja rauhallisen sävyiset sekä hyvin pelkistetyn skandinaaviset. Kuvan asettelu on myös kiinnostava, koska nainen on sivussa ja pääosassa on pohjoismainen puhdas luonto. Kuitenkin taustalla oleva laiva ja vesi on sumennettu, joten katse kohdistuu tekstiin. Yleisesti mainoksen värimaailma on sininen, harmaa, valkoinen, musta ja ruskea eli hyvin harmoninen ja luonnonläheinen väritys. Sinisen värin fyysinen vaikutus on tutkimusten mukaan rauhoittava, verenpainetta alentava ja sydämen sykettä laskeva. Tulkintojen mukaan sinisellä värillä on tyynnyttävä vaikutus. Sininen värin ajatellaan symboloivan totuutta, viisautta, uskollisuutta, toivoa ja rauhaa. Sininen väri assosioituu myös Suomen lippuun, joten se voidaan ajatella olevan kansallisväri.
Teksti on harmonisella fontilla kirjoitettu ja brändin mukaisesti yhtenäisellä tyylillä. Yläosa on paksumpaa fonttia, josta voi nopeasti silmäillä yhden lauseen perusteella mistä mainoksessa ja tekstissä on kyse. Otsikon alapuolella oleva teksti on jaettu selkeästi kahteen kappaleeseen ja rivinvälit ovat reilut, joten teksti on helppolukuista. Fonttikoko on myös sopivan kokoinen ja tekstin asettelu kuvaan on myös harmoninen. Tekstin alapuolella olevan Fazerin logo kertoo heti tuotteen markkinoijan ja se onkin varmasti kaikille suomalaisille tuttu brändi.